Emma Phillips, 30: Min generation är vana vid att använda digitala plattformar för att sälja sina tjänster

Många studeranden ser tillfälliga GIG-uppdrag som mer lockande än ett vanligt 8-16-jobb under studietiden. Emma Phillips, som studerar international business på Vamk, är en av dem. 

– Jag upplever GIG-trenden som något positivt, eftersom det kan vara svårt att balansera kombinationen barn, studier och jobb.  Fritiden är på många sätt viktig för mig och jag gillar flexibilitet. 

Emma Phillips, 29, är ensamstående mamma till Iris, 4 år, och inledde sina studier lite senare i livet. Före det hann hon både studera och jobba i London – då inom vinbranschen. Nu studerar Phillips International business på Vamk och jobbar deltid på kommunikationsbyrån Bertills & Jung.

– När jag flyttade från London tillbaka till Finland var det fascinerande att följa med skillnaderna i hur folk ställer sig till arbete, familj och fritid. London har en väldigt ”go get” och ”rat race”-kultur, medan jag upplever att Finland har en genuin företagskultur.

– Kanske det faktum att vi har det ekonomiskt sett tryggare och lättare att få starthjälp som gör att vi vågar ta oss an företagandet lättare. Vi vill helt enkelt  förverkliga oss själva istället för att fokusera på pengar. 

Phillips ser att många millennials med henne gärna jobbar vid sidan av studierna.

– Helst jobbar vi när det passar in i vår egen tidtabell, då blir det lättare att bolla både studier och arbetsliv. Att frilansa här och där känns bra. Många internationella studerande ser också gigandet och frilansandet som lockande vägar till nya möjligheter. 

Att GIG-ekonomin i Finland växer tror Emma Phillips beror på att många unga i dag vill satsa på sig själva – och är tillräckligt trygga i sig själva för att göra det. 

– Men också friheten i att kunna flexa. Kanske jobba lite mindre – eller mera – när det behövs. Det är viktigt att ha tid för sig själv, för sin hälsa och sin fritid.

– Entreprenörskap är trendigt idag och det känns bra att säga att man jobbar för sig själv, är sin egen chef, men det här innebär också en viss disciplin och ett ledarskap som handlar om att kunna leda sig själv. Det här har skolorna förstått och ser till att vi över på ledarskap i praktiken. 

Att millennials är bra på att sälja sina tjänster attraktivt på digitala plattformar bådar gott för framtiden. 

– Sociala medier används för att främja sig själv i sina umgängeskretsar och i samhället överlag. Min generation är vana vid att ta för sig och använda olika plattformar för att sälja sina tjänster där det finns behov. På den fronten kommer mycket att hända ännu. 


Stärk ditt nätverk – bli medlem i Linqit!
Här kan du läsa mer.