Jurist Anne Lindgren-Slotte: “Man börjar bara en gång – då får det vara lite jobbigt”

I höstas startade Anne Lindgren-Slotte juristbyrån Lextera Law. Att bygga upp en ny kundkrets kräver hårt arbete, långa nätter och nätverk som hjälper en framåt.

 

– Nya människor och deras historier har alltid varit viktigt för mig. Jag har aldrig tänkt på nätverkande som ett självändamål, eftersom jag alltid trivts i sociala sammanhang, men som ny företagare har det blivit allt viktigare att lära känna människor i olika branscher.

Lindgren-Slotte säger att den juridiska sektorn rör sig på många instanser och områden och hon har kontakt med olika myndigheter. Att hitta människor som kan erbjuda små genvägar och ny kunskap är värdefullt.

– Som jurist förväntas man ofta ha svar på det mesta. Jag har förvisso en bred erfarenhet och har jobbat inom många olika områden, men att ha folk som kan hjälpa en i olika frågor betyder mycket. Jag tycker det är viktigt att lära känna folk i många olika branscher. Allt går lite snabbare om man känner folk som man kan ringa till när man är osäker. Det juridiska arbetet med processer och paragrafer – det har jag lärt mig via studier och jobb och kan vid behov  läsa mig till ytterligare, men att vara jurist i dag är så mångfacetterat. Då är det viktigt att gå över branschgränserna för att ta reda på.

– Samtidigt behöver jag ju också bokförare, och nyligen inredningsplanerare och snickare när jag nu är fem före färdig med det egna nyinredda  kontoret, så alla kontakter är hemåt. 

Starten för Lextera Law har varit bra och kundtillströmningen har varit god. 

– När man börjar något nytt krävs oftast lite extra krafttag. Men jag brukar säga att man börjar bara en gång. Det är aldrig lätt i början och man får verkligen stå i och göra långa nätter. Men jag har gått all in på att göra ett bra jobb från början. Jag ska ge mina kunder tid och svara på alla frågor. Om det så betyder att jag inte hinner hem den tid jag hade tänkt. Öppen kommunikation har varit min grej. Jag vill att man ska våga ta kontakt och att jag vill tryggt vägleda mina kunder genom den juridiska processen.

Lindgren-Slotte följer med spänning hur branschen tar allt större kliv mot en mer digitaliserad kundkontakt.

– Också här går vi mot mer video-, chat- och telefonkontakt. Det här är intressant med tanke på att förtroendet mellan kund och jurist är det allra viktigaste. Jag försöker alltid ta det första mötet face to face. Just för att jag tror på att förtroende skapas bäst den vägen. Men här får vi lyssna in vad kunderna i framtiden behöver. Det digitala tjänsterna ökar hela tiden. 

Anne Lindgren-Slotte tror också att juristernas personligheter spelar en större roll i framtiden.

– Hela samhället har ju blivit mer präglat av personligheter och jag försöker själv ge mycket av mig själv. Jag tror att många uppskattar det, att jag inte bara är en som rabblar paragrafer, utan jag ger mycket av hela människan Anne. Det gör hela relationen mer personlig. Samtidigt är jag vetgirig, noggrann och vill ta reda på, som alla jurister behöver vara. 

 


Stärk ditt nätverk – bli medlem i Linqit!
Här kan du läsa mer.

Foto: Rebecka Hägert