Den nya arbetsmarknaden kommer med stormsteg – så här gjorde vi

”Jag vill flexa”, ” jag vill styra min egen försäljning och framför allt när jag gör vad”, ”jag vill ha ett skönt arbetsklimat” – det här är trenderna och förväntningarna på arbetsmarknaden 2019.

Det är också en del av orsaken till att en ekonomi med ökad flexibilitet, B2B-försäljning och egen styrning ökar just nu.

När vi startade upp bolaget Bertills & Jung Ab i augusti 2018 så var det givetvis också en direkt risktagning eftersom vår affärsidé var att skapa en annorlunda kommunikationsbyrå med flexibilitet, arbetsgemenskap, frihet och effektivitet. Och B2B-tänk vad gällde resurserna. Dessutom skulle helheten ha en stor bredd och ett professionellt utbud. Vi målade väggarna rosa och taket grönt. Vi skapade en annorlunda affärsmiljö som skulle kännas som hemma. Som om vi var på jobb men ändå hemma på något sätt. Och vi visste samtidigt att den digitala utvecklingen pressar på.

Vi tänkte genast på konceptet GIG och såg den vägen att vi inte ska anställa personal i första taget utan känna oss fram, köpa tjänster från andra och därmed vara konkurrenskraftiga vad gäller offerter och kapacitet. Och så såg vi helt klart bildandet av ett nätverk som prioritet ett – både digitalt och fysiskt. Det landade helt perfekt. I dagens läge är vi fem små företag i samma office och ännu flera i vårt eget nätverk – dessa samarbetar vi med hela tiden. Vi köper tjänster av varandra, deltar i offertrundor och vi vet om varandras styrkor överlag. Vi gynnar alltså också varandra.

Det lönar sig att alltså att se över både sälj och köp i sitt eget företag och samtidigt se framåt: vilken arbetsmarknad har vi? Vilka är behoven av arbetskraft? Vilka möjligheter har jag att växa och samtidigt minimera vissa risker men ändå öka försäljningen?

Sedan en tid är vi medlemmar i Linqit.fi också – vi ser självklart att digitaliseringen gör sitt också i affärsutvecklingen. Nu finns vi inne i ett system där vi kan både lyfta egen försäljning men också hitta de tjänster och de leverantörer vi behöver. Det tror vi att är framtiden.

Anna Bertills
Kommunikationsbyrå Bertills & Jung Ab