Juristi Anne Lindgren-Slotte: ”Yritys aloittaa vain kerran – ja se saa olla vähän työlästä.”

Anne Lindgren-Slotte perusti asianajotoimisto Lextera Law:n syksyllä. Asiakasverkoston rakentaminen vaatii kovaa työtä, pitkiä iltoja ja kontakteja, jotka auttavat eteenpäin.

– Olen aina ollut kiinnostunut uusista ihmisistä ja heidän tarinoistaan. Koska olen aina viihtynyt sosiaalisissa tilanteissa, en ole koskaan ajatellut verkostoitumista itsetarkoituksena. Uutena yrittäjänä on kuitenkin entistä tärkeämpää tutustua eri alojen ihmisiin.

Lindgren-Slotte kertoo juridista työtä tehtävän useilla eri sektoreilla. Yhteistyötä on pidettävä myös moniin eri viranomaisiin. Onkin tärkeää löytää ihmisiä, jotka voivat tarjota apuaan tai osaamistaan.

– Asianajajalla odotetaan olevan vastaus useimpiin kysymyksiin. Minulla on toki laaja kokemus ja olen työskennellyt monilla eri aloilla, mutta on silti tärkeää olla ihmisiä, jotka voivat auttaa eri asioissa. Mielestäni on tärkeää tutustua ihmisiin monilta eri aloilta. Asiat sujuvat vähän nopeammin, kun tietää, kenelle soittaa ollessaan epävarma. Opintojen ja työpaikkojen kautta olen oppinut oikeudellisen työn prosesseineen ja lausekkeineen, ja voin tarvittaessa opiskella lisää, mutta nykypäivän asianajajan työ on todella monitahoista. Selvittääkseen asioita on tärkeää ylittää eri toimialojen rajoja.

– Tarvitsen myös esimerkiksi kirjanpitäjää ja hiljattain myös sisustussuunnittelijaa ja kirvesmiestä, oma uusiksi sisustettu konttorini on nimittäin viittä vaille valmis, joten kaikki kontaktit ovat kotiinpäin.

Lextera Law:n alku on ollut lupaava, ja asiakkaita on riittänyt.

– Aloittaminen vaatii usein vähän ylimääräistä vaivannäköä. Tapaan kuitenkin sanoa, että sitä aloitetaan vain kerran. Alku ei ole koskaan helppo, ja täytyy olla valmis tekemään kovasti töitä ja pitkiä päiviä. Olen saanut hommat sujumaan tekemällä hyvää työtä alusta alkaen. Annan asiakkailleni aikaa ja vastaan kaikkiin kysymyksiin, vaikka se tarkoittaisi, etten ehdi kotiin siihen aikaan kuin olin ajatellut. Avoin viestintä on minun juttuni. Toivoisin, että ihmiset uskaltaisivat ottaa yhteyttä ja voisin olla turvallisena apuna johdattamassa asiakkaitani juridisessa prosessissa.

Lindgren-Slotte seuraa jännityksellä, kuinka ala ottaa suuria harppauksia kohti entistä digitalisoituneimpia asiakaskontakteja.

– Käytän myös itse entistä enemmän video-, chat- ja puhelinyhteyksiä. Se on mielenkiintoista ajatellen, että luottamus asiakkaan ja juristin välillä on kaikkein tärkeintä. Yritän aina järjestää ensimmäisen tapaamisen kasvokkain, sillä uskon, että luottamus rakentuu parhaiten niin. Mutta täytyy kuunnella, mitä asiakkaat tulevaisuudessa tarvitsevat. Digitaaliset palvelut kasvavat koko ajan.

Anne Lindgren-Slotte uskoo myös, että tulevaisuudessa juristin persoonallisuus näyttelee yhä suurempaa roolia.

– Koko yhteiskunta on leimallisemmin persoonallinen, ja siksi yritän antaa itsekin paljon itsestäni. Uskon, että moni tajuaa, etten ole vain pykälien pyörittelijä, vaan kokonainen Anne. Se tekee koko suhteesta henkilökohtaisemman. Samanaikaisesti olen tiedonhaluinen ja täsmällinen ja haluan ottaa selvää asioista – ihan niin kuin kaikki juristit.


Rekisteröidy täällä!


Onko sinulla kysymyksiä Linqitista?
Ota yhteyttä!

Kjell-Owe Ahlskog
+358 40 9033 904
kjell-owe.ahlskog@linqit.fi