Uuudenlaiset työmarkkinat lähestyvät vauhdilla – näin me toimimme

”Tahdon flexata”, ”tahdon ohjata omaa myyntiäni ja ennen kaikkea sitä, milloin teen mitäkin”, ”tahdon ihanan työympäristön” – nämä ovat trendit ja odotukset työmarkkinoilla vuonna 2019.

Se selittää osin sitä, miksi entistä joustavampi talous, B2B-myynti ja itseohjautuvuus kasvavat juuri nyt.

Elokuussa 2018 otimme tietoisen riskin perustamalla yhtiömme, Bertills & Jung Oy:n. Liikeideamme oli luoda erilainen viestintätoimisto, joka tarjoaa joustavuutta, yhteisöllisyyttä työssä, vapautta ja tehokkuutta. Resurssien osalta tahdoimme keskittyä B2B-ajatteluun. Lisäksi tahdoimme tarjota laajan ja ammattimaisen kokonaisuuden. Maalasimme seinät vaaleanpunaisiksi ja katon vihreäksi. Loimme erilaisen liiketilan, sellaisen, joka tuntuu kodilta. Vähän kuin olisimme töissä, mutta kuitenkin kotona. Samalla tiesimme, että digitaalinen kehitys painaa päälle.

GIG-konsepti oli jo alusta asti mukana ajatuksissamme ja katsoimme, ettei meidän kannata heti palkata henkilökuntaa, vaan saavuttaa kilpailukykyä kapasiteetin ja tarjouksien osalta ostamalla palveluita muilta. Siksi ykkösprioriteettimme alusta asti oli verkostojen luominen – niin digitaalisten kuin fyysistenkin. Suunnitelma toimi täydellisesti. Tällä hetkellä toimistossamme työskentelee viisi pientä yritystä, ja niiden lisäksi verkostossamme on useita yrityksiä, joiden kanssa teemme työtä jatkuvasti.Ostamme toisiltamme palveluita, osallistumme tarjouskilpailuihin ja tunnemme toistemme vahvuudet. Yhteistyö siis hyödyttää meistä jokaista.

Kannattaa siis tarkastella sekä oman yrityksen myyntiä ja ostoja, että samanaikaisesti katsoa eteenpäin: mitkä ovat meidän työmarkkinamme? Millaiset ovat työvoimatarpeemme? Millaisia mahdollisuuksia meillä on kasvaa: minimoida tietyt riskit ja kuitenkin kasvattaa myyntiä.

Olemme jo jonkin aikaa olleet mukana myös Linqit.fi:ssä – meille on itsestäänselvää, että digitalisaatio vaikuttaa myös liiketoiminnan kehitykseen. Nyt olemme mukana järjestelmässä, jonka kautta voimme sekä nostaa omaa myyntiämme, että löytää niitä palveluita ja toimijoita, joita tarvitsemme. Uskomme sen olevan tulevaisuuden tapa toimia.

Anna Bertills
Viestintätoimisto Bertills & Jung Ab